4. 6. 2019

 Rychlodobíjecí stanice - NP Šumava - Kašperské Hory

Rychlodobíjecí stanice v areálu Správy NP Šumava v Kašperských Horách

První rychlodobíjecí stanice na celé Šumavě funguje ode dneška v Kašperských Horách, řidiči ji najdou v areálu NP Šumava na Sušické ulici. Skupina ČEZ tak ve spolupráci se Správou Národního parku Šumava zahájila na Šumavě výstavbu sítě veřejných dobíjecích stanic vhodných pro všechny nejrozšířenější standardy dobíjení. Stojan ABB je vybaven DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS disponujícími výkonem až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.

Podlouhlý úzký tvar území NP Šumava o rozloze téměř 70 tisíc hektarů a navazující plocha CHKO Šumava táhnoucí se v délce více než 70 kilometrů od jihovýchodu na severozápad vybízí k řešení elektromobility v podobě výstavby sítě dobíjecích bodů vybudovaných od Nové Pece u Lipna až po Železnou Rudu. Další instalace rychlodobíjecích stanic ČEZ ve vybraných šumavských lokalitách jsou v plánu ještě letos, výstavba bude průběžně pokračovat i v následujících letech. Celý program organicky zapadá do série již probíhajících akcí v rámci projektu e-Šumava a současně koresponduje s vizí ČEZ šířit dobíjecí infrastrukturu po celém území České republiky.

Program spolupráce Správy NP Šumava a Skupiny ČEZ v oblasti rozvoje elektromobility má dlouhodobý charakter. Jeho součástí je mj. i tříletá zápůjčka elektromobilů Nissan LEAF a VW eGolf, které momentálně při svých služebních cestách využívají zaměstnanci Správy NP Šumava.

Rychlodobíjecí stanice - NP Šumava - Kašperské Hory

Rychlodobíjecí stanice v areálu Správy NP Šumava v Kašperských Horách

„Chceme pomoci propagovat elektromobil jako ekologický a levný způsob dopravy, který je ideální pro provoz

na území největšího národního parku v České republice. Jsme rádi, že Šumava se stává součástí celostátní infrastruktury pro elektromobily a pro řidiče elektromobilů je tak více pohostinná,“ řekl Pavel Hubený, ředitel Národního parku Šumava.

„Vážíme si podpory, jakou Správa NP Šumava a CHKO Šumava od samého počátku prokazuje rozvoji elektrického pohonu v regionu. Věříme, že postupně po celé délce Šumavy vytvoříme dostatečné zázemí i pro přeshraniční provoz elektromobilů v náročném horském terénu národních parků Šumava a Bayerischer Wald,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.

Na území Plzeňského kraje provozuje Skupina ČEZ celkem 6 veřejných dobíjecích stanic, z toho 5 rychlodobíjecích. Ty jsou řidičům k dispozici v Plzni (Guldenerova a Univerzitní ulice), v Kladrubech (ČS Benzina u dálnice D5) a v Přešticích (Třída 1. máje). Normální dobíjecí stanice (doba dobití většiny kapacity baterie za cca 2 hodiny) funguje v plzeňském centru Plaza. Do budoucna ČEZ plánuje výstavbu v dalších lokalitách po celém Plzeňském kraji, zejména ve větších městech a u hlavních tahů.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.

V České republice je aktuálně registrováno zhruba 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni rekordních 725 elektrických aut a letos do konce dubna dalších 221 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.